Co to znaczy prawdziwie wspierać małe sklepy, projektantów i rzemieślników?
Karolina Kępka
Kilka lat temu przeczytałam artykuł w australijskim magazynie o ręcznie robionej biżuterii, który wskazywał, że cena 19 dolarów to dekadencka cena za parę prostych, australijskich, ręcznie robionych kolczyków.
Artykuł ten dał mi wiele do myślenia.
Pomyślałam o tym, że projektanci i rzemieślnicy, którzy dopiero zaczynają, bardzo często nie wiedzą, jak profesjonalnie wycenić swoje produkty, aby zbudować udany i zrównoważony biznes.
Artykuł skłonił mnie również do zastanowienia się nad tym, że niektórzy klienci małych sklepów i niezależnych projektantów po prostu nie rozumieją, co wiąże się z tego rodzaju działalnością. Często klienci są przyzwyczajeni do kupowania bardzo tanich, masowo produkowanych towarów importowanych, z których wiele powstaje w dość ponurych okolicznościach.
Pomyślałam więc, że napiszę ten artykuł, aby rzucić trochę światła na biznes indie designu i dlaczego ważne jest, aby płacić tyle, ile takie produkty są naprawdę warte.
Powinniście również przeczytać o tym, dlaczego warto kupować małe, lokalne i ręcznie robione produkty.
Dekadencka cena?
Aby sprawdzić, czy moje przemyślenia na temat artykułu były uzasadnione, przeprowadziłam przybliżoną kalkulację na podstawie tej "dekadenckiej" ceny 19$, aby zobaczyć, jaka może być rzeczywistość.
Uwzględniłam bardzo ostrożne koszty ogólne, szacunkowe koszty materiałów i marżę, aby sprzedać projekt hurtowo. Projektanci oczywiście muszą zarabiać na życie, jak również pokrywać swoje koszty, więc dodałam do tego średni australijski dochód (do którego projektanci/twórcy mają takie samo prawo jak wszyscy inni).
To, co wymyśliłem to liczba 100 sprzedaży detalicznej lub 200 sprzedaży hurtowej każdego tygodnia podobnego przedmiotu, aby po prostu pokryć koszty i uzyskać średni dochód. To daje od 5200 do 10 400 sprzedanych sztuk rocznie.
Projektant w mikroprzedsiębiorstwie, który ręcznie wykonuje to, co sprzedaje, miałby trudności z utrzymaniem takiej wielkości sprzedaży, nawet gdyby był w stanie przyciągnąć wystarczającą liczbę klientów.
Plus oczywiście musieliby jakoś znaleźć czas, aby zrobić marketing zaangażowany w znalezienie tych klientów w pierwszej kolejności, znaleźć czas, aby zrobić rynki, pakować zamówienia, prowadzić stronę internetową, uczestniczyć w ich zadaniach administracyjnych, mieć życie (!), itp.
Jakie jest rozwiązanie?
Oczywistą i najprostszą opcją byłoby znaczne podniesienie ceny i dążenie do sprzedaży znacznie mniejszej ilości produktów, aby uzyskać wystarczający dochód z nich.
Ręcznie robione srebrne naszyjniki Australia
Inną opcją może być outsourcing pracy do kraju, gdzie koszty pracy są znacznie niższe (co prawdopodobnie i tak zwiększy koszty produkcji i będzie wymagało podniesienia ceny).
Nie ma nic złego w outsourcingu produkcji gotowych wzorów, pod warunkiem, że odbywa się to w etyczny i zrównoważony sposób (niektóre z naszych komponentów są wytwarzane w ten sposób), ale zmienia to charakter biznesu: nie można zarówno chcieć kupować produktów wykonanych całkowicie lokalnie, jak i oczekiwać, że będą one bardzo tanie.
Poza tym, że moje wyliczenia pokazują, że 19 dolarów to wcale nie jest dekadencka cena za nawet bardzo prosty, ręcznie robiony przedmiot w Australii, to jeszcze dobrze ilustrują, że robienie bardzo podstawowych projektów z masowo produkowanych komponentów raczej nie jest sposobem na zbudowanie udanego i trwałego niezależnego biznesu w dłuższej perspektywie.
Rób małe zakupy: świętuj i wspieraj lokalnych twórców i projektantów
Choć artykuł, który przeczytałam, zachwalał etykę kupowania produktów wykonanych ręcznie i od niezależnych firm, a także zachęcał czytelników do wspierania zwłaszcza australijskich projektantów, to jednak zawierał oczekiwania dotyczące cen, z których niewielu australijskich projektantów mogłoby się utrzymać.
Prawdziwe wsparcie dla niezależnych projektantów i małych sklepów oznacza zaakceptowanie faktu, że musimy wygenerować wystarczający dochód z naszych biznesów, aby przetrwać w naszej lokalnej gospodarce.
Jeśli robisz zakupy u lokalnych projektantów, zawsze pamiętaj, że ich koszty utrzymania są prawdopodobnie takie same jak Twoje własne. Jeśli projektanci nie będą w stanie zarobić wystarczająco dużo, aby przetrwać, będziemy musieli znaleźć inną pracę, a firmy, które kochasz, po prostu znikną.
Niezależni projektanci i rzemieślnicy powinni być doceniani za swoje umiejętności i wiedzę, unikalność swoich produktów i za utrzymywanie tego rodzaju kreatywnych, mikroprzedsiębiorstw przy życiu w waszej społeczności (i wszystkie korzyści, które z tego wynikają).
Celebracja taniości ostatecznie zabije małe sklepy i niezależne firmy projektowe. Proszę, nie róbcie tego.
Więcej na: http://bestiales.pl